Civil Intelligencia
Keresztény Nonprofit Partnerség
PROJEKTÖSSZEFOGLALÓ (részlet)
2006. júniusában a KIFE útjára indította mintegy egy éves időtartamú projektjét, melynek elsődleges célja volt, hogy hozzájáruljon keresztény civil szervezetek közötti együttműködések létrejöttéhez és mélyüléséhez.
Ezen cél elérése érdekében a projekt során három, a civil szervezetek számára hangsúlyos téma mentén, a projekt lezárása után is fenntartható, működő partnerségeket, szakmai platformokat hoztunk létre. Ezeket az eddig önmagukban dolgozó szervezetek társadalom és egymás felé történő nyitásával és az egyes platformok témájában szakértő szervezetek bevonásával valósítottuk meg. A projektterületek szakmai koordinálását ellátó témafelelős szervezetek kapcsolták be a projektbe együttműködő partnerekként azokat a jogi személyiséggel rendelkező, civil szervezeteket és azok szakembereit, akik az adott szakterületeken aktív tevékenységet végzi.
teljes összefoglaló: ciq.kife.hu/
KÉPZÉSFEJLESZTÉSI KÉZIKÖNYV FELNŐTTKÉPZŐKNEK, KÖZÖSSÉGFEJLESZTŐKNEK
1. Képzésfejlesztési kézikönyv története, keletkezése
A Katolikus Ifjúsági és Felnőttképzési Szövetség 2005-ben olyan projekt tervezésébe kezdett, amely több oldalról érinti a civil szférát, több szempont szerint elemzi a jelenlegi állapotot és kínál fel alternatív lehetőségeket bizonyos szakterületeken. Az egy év időtartamú projekt 2006-2007-ben megvalósult. Legfontosabb célja volt, hogy hozzájáruljon a civil szervezetek közötti együttműködés létrejöttéhez és mélyüléséhez.
A három, a civil szervezetek számára hangsúlyos téma (ifjúságnevelés, önkéntesség, civil hálózatok fejlesztése) mentén több olyan dokumentum keletkezett, amely jellemzi a jelenlegi magyar civil társadalmat, amely megfogalmaz a jövőben fejlesztendő részterületeket, megnevez olyan projekteket, amelyek a civilek szükségletein alapulnak. Minden tématerületen átíveltek a projekt fejlesztési prioritásai - képzés, média és kommunikáció, fenntarthatóság.
Az ismeretek hatékony és jövőbe mutató átadási módja a képzés. Ezen CD az egyes területeken szervezett képzéseknek nyújt iránymutatást, hogy a mai magyar képzési piacon mivel kell szembesülniük, mit érdemes átgondolniuk, hogyan fogjanak hozzá az ismeretek átadásához. A képzések magas szakmai színvonalának elérése érdekében fontos volt egy olyan kézikönyv összeállítása, amely minden képzés esetén tanácsolt fejlesztési módokat mutat, illetve a projekt során fejlesztett képzéseknek egységes minőségi színvonalat biztosít.
A képzési minőségfejlesztésre irányuló CD kidolgozása workshop formájában történt, ahová az ifjúsági és felnőttképzés elismert szakembereit hívtuk és megalakítottuk a munkacsoportot. Tagjai: Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő, humán tanácsadó; Fodor Gábor, felnőttképző, KIFE alelnöke; Dudás Zoltán, Európai Katolikus Információs Központ igazgató helyettese; Fehérváry Anikó, mentálhigiénikus, pszichodráma vezető, Szeged-Csanádi Egyházmegye családreferense és Szászi Balázs, felnőttképzési szakértő, Remény Háza Családműhely és Módszertani Központ ügyvezetője, Balogh Edit, felnőttképzési szakértő, KIFE ügyvezető igazgatója. A munkacsoport havonta tartott workshop formájában tervezte meg a képzési manuál formáját, tartalmát. A manual a Képzésfejlesztési kézikönyv címet kapta - felnőttképzőknek, hálózatfejlesztőknek - alcímmel. A munkacsoport tagjai az egyes fejezeteket önállóan írták, amelyet két szakmai lektor: Baternay Ágota, a SOPHIA, szerzetesnők teológiai főiskolájának igazgatója, Keresztény Női Felnőttképzési Egyesület elnöke, és Horváth József, Martineum Felnőttképző Akadémia igazgatója vizsgált és lektorált, valamint nyelvi helyesség szempontjából Babos Júlia, magyar nyelvtanár javította az anyagot. A végső összeállítást, egységesítést és szerkesztést Balogh Edit végezte. A CD grafikai összeállításában és megírásában Veres Dániel és az EUKIT Bt. vett részt.
A felkért szakemberek olyan kézikönyvet állítottak össze, amely nemcsak a projektben érintettek számára hasznos, hanem valamennyi felnőttképzéssel foglalkozó szakembernek, ezért a kézikönyv terjesztése szélesebb körben történik.
2. Miért fontos ez a kézikönyv a felnőttképzők és közösségfejlesztők számára?
A kézikönyv alcíme is árulkodó, hiszen felnőttképzőknek és hálózatfejlesztőknek szól, akik, nem a szakképzés területén tevékenykednek, hanem az általános célú képzési programokat valósítanak meg. A projekt során elkészült kézikönyv szerzői olyan igényességgel és széles körültekintéssel alakították ki az egyes fejezeteket, hogy az nemcsak a projektben létrejött képzésekhez ad iránymutatást, hanem hasznos olvasmány a jövőben minden felnőttképzőnek és közösségfejlesztőnek, akik az általános célú képzési programot kívánnak létrehozni vagy minőségileg fejleszteni.
A kézikönyv első fejezete filozófiai megközelítést ad azoknak, akik a keresztény értékrend figyelembe vételével szeretnének a társadalomban hasznos értékeket közvetíteni. Elsősorban a képzőknek szól, akiknek figyelembe kell venni azt is, hogy a képzések során nem pusztán ismeretátadásról van szó, hanem egy sokkal szélesebb körű személyiségfejlesztésről, amely nagymértékben befolyásolt a képző személyétől is.
A második fejezet a felnőttképzés fogalmi értelmezésén túl az egyházi felnőttképzési szervek stratégiai jelentőségét hangsúlyozza. Ebben a fejezetben kapott helyet a magyarországi törvényi szabályozás, az akkreditációs minősítés kérdése, valamint a képzéssel foglalkozók alapvető kötelezettsége.
A harmadik fejezet a felnőttképzés sikerének négy alapkövével indít, amely egyben a képzési programok fenntarthatóságának is alapja. A fejezet sorra veszi a képzésfejlesztés folyamatát, a képzési programok tartalmát, kitér a kompetencia alapú képzések jellemzőire, valamint a képzés lebonyolításának egyes elemeire.
A negyedik fejezetben olyan modellek kerülnek bemutatásra, amely a felnőtt korosztályban tartott általános célú képzés sajátosságaira hívja fel a figyelmet, amelyet a képzésfejlesztés során figyelembe kell és érdemes venni. A fejezet kiemelt hangsúlyt fektet a tapasztalati tanulásra és az egyházi képzések társadalmi beágyazottságára. A fejezet gyakorlati példákon keresztül mutatja be a képzési programokat, így életközelebbivé varázsolva a képzési programokat.
Az ötödik fejezet a képzés szervezése során fontos kérdés a forrásteremtés lehetőségét hangsúlyozza. A fejezetben a projekt forrásteremtésének folyamatát, tervezési elemeket és hasznos tanácsokat találunk a pályázatíráshoz. A fejezet kitér a 2007 évtől induló hazai és uniós forrásokra, amely a kifejlesztett képzések fenntarthatóságának és fejleszthetőségének egyik forrása lehet.
3. Kinek ajánljuk a kézikönyvet?
Ez a kézikönyv ajánlásokat tartalmaz a képzésfejlesztés filozófiai megközelítéséhez, a képzés tartalmi fejlesztésének lépéseire, a képzés dokumentációjára, a képzésszervezés során elengedhetetlen forrásteremtéshez, valamint a képzés minőségi és mennyiségi értékeléséhez.
A kézikönyvet ajánljuk a projektben dolgozó partnereknek, hogy képzéseik fejlesztése során alkalmazni tudják az ajánlásokat és magas színvonalú képzési programok szülessenek.
Ajánljuk továbbá a civil szférában dolgozó általános célú felnőttképzést folytató trénereknek, képzés- és hálózatfejlesztőknek, akik munkájukhoz egy átfogó képet kaphatnak a jelenlegi képzési rendszerről és elvárásokról.
A kézikönyv hasznos olvasmány lehet azok számára is, akik a felnőttképzés más területén, pl. a szakképzésben, vagy a képzési szakmapolitika képviseleti területein dolgoznak, hiszen így betekintést nyerhetnek az általános célú felnőttképzés sokszor elhanyagolt, társadalmi szempontból mégis oly fontos területére.
A kézikönyv hasznos segítséget nyújthat az egyházi képzés területén dolgozóknak, oktatóknak, trénereknek, döntéshozóknak, valamint az egyházi vezetésnek, mert a civilek által folytatott képzések az egyház társadalmi tanításának színterei.
Végül ajánljuk mindazoknak, akik érdeklődnek az általános célú képzések iránt hazánkban. A Felnőttképzési Munkacsoport a KIFE EU által támogatott projektjének egyik részterületébe kapcsolódik be. Az ismeretek hatékony és jövőbe mutató átadási módja a felnőttképzés, minden tagszervezet célja, hogy az élethosszig tartó tanulás eszméjét tudatosítsa és képzéseivel az ember egyéniségét, tudását, képességeit fejlessze, kompetenciáit növelje. A képzések magas szakmai színvonalának elérése érdekében fontos egy olyan manual összeállítása, amely minden képzés esetén tanácsolt fejlesztési módokat mutat, illetve a fejlesztett képzéseknek egységes minőségi színvonalat biztosít. A manual címe: Képzésfejlesztési kézikönyv felnőttképzőknek és közösségfejlesztőknek.
A kiadvány kidolgozását három felnőttképzési szakértő és két felnőttképzésben járatos oktató, szervező végezte, amelyben a magyar törvényi háttér, az EU ajánlásai és felnőttképzésre vonatkozó koncepciója, valamint az egyes felnőttképzésben alkalmazható minőségbiztosítás rendszerek figyelembe vételével ajánlást dolgoznak ki a képzések fejlesztéséhez.
A manual tartalmaz filozófiai megközelítést, a felnőttképzésre vonatkozó elvárásokat, a képzések és a képzésfejlesztés folyamatát, a felnőttképzési szakma elvárásait a fejlesztések során, forrásfejlesztést, valamint a közművelődési és az egyházi képzés bemutatását, illetve konkrét példákat.
A Képzésfejlesztési kézikönyv felnőttképzőknek és közösségfejlesztőknek című CD 2007-ben került kiadásra és terjesztésre képzési intézmények, szakmai szervezetek, felnőttképzők és közösségfejlesztők körében. Igényelhető a KIFE irodában.
Kerkai-díj
A Katolikus Ifjúsági és Felnőttképzési Szövetség közgyűlésének 16/2004. (VI. 15.) Kgy. határozata értelmében Kerkai-díj alapítására kerül sor 2005-ben. A díj a katolikus ifjúsági és felnőttképzés területén kiemelkedő teljesítményt felmutató munkatársak jutalmazására szolgál, évente egy-egy összesen két fő részére (ifjúsági képzés és felnőttképzés).
Kerkai Jenő a múlt század kiemelkedő alakja a katolikus felnőttképzés területén és a mozgalmi életben. Életműve példaként szolgált sok fiatalnak, a KALOT-ban betöltött szerepe és személyisége meghatározó volt kora egyházi életében. A fiatal felnőttek képzésére nagy gondot fordított, a népfőiskolai mozgalom a magyar felnőttképzés meghatározó elemévé vált. Művének és példamutató tevékenységének tisztelegve a KIFE elismerő díját róla kívánja elnevezni.
A díjat megkaphatja minden olyan személy, aki a KIFE tagszervezeteinek valamelyikénél főállásban, részmunkaidős foglalkoztatásban, megbízással vagy egyéb foglalkoztatásra irányuló jogviszony alapján, illetve önkéntesként dolgozik az ifjúsági vagy felnőttképzés területén. A díjra a KIFE tagszervezetének képviselői tehetnek írásos javaslatot az elnökség számára minden évben január 15-ig. A jelölés és odaítélés alapvető kritériumai: a jelölt legalább 3 éve dolgozik az ifjúsági vagy felnőttképzés területén, kiemelkedő teljesítményt mutat fel munkája során, amelyet hivatásszerűen vagy önkéntesen is gyakorolhat. A teljesítmény irányulhat új képzési formák és programok bevezetésére, terjesztésére, képzési intézmények alapítására és működtetésére, képzési programok hatékony kivitelezésére. A végzett munkának összhangban kell lennie a KIFE céljaival és tevékenységével. Egy személy jelölése több területen és több évben is lehetséges. Témakörönként (nevezési kategória) egy tagszervezet egy évben egy jelöltre adhatja le javaslatát.
A díj tartalma: elismerő oklevél, emlékplakett/kisplasztika, könyvutalvány (mértékét évente az elnökség határozza meg).
A díj elnyerésére tett javaslat tartalmazza az adatlapot és maximum két oldal terjedelemben a jelölt életrajzát és méltatását. Adatlap letölthető a KIFE honlapjáról (www.kife.hu), valamint igényelhető a KIFE irodában. A jelöléseket a KIFE iroda fogadja be postai úton vagy személyesen (6725 Szeged, Kolozsvári tér 12/B.). A díj odaítéléséről a Szakmai Tanácsadó Testület véleményezése után a KIFE elnöksége dönt. A díjkiosztásra minden év tavaszán kerül sor.
adatlap_kerkaidij_jelolesre.doc (26 kB)
Eddigi díjazottjaink.doc (60 kB)